Duurzamere haltematerialen
Bij vrijwel elke bushalte in Nederland staat de bekende bushaltepaal met bushaltebord. Dat haltebord maakt duidelijk waar reizigers in en uit kunnen stappen. Daarnaast geeft het reizigers ook informatie over onder meer de bussen die er stoppen, en de routes en eindbestemmingen daarvan.
Zo’n paal is van thermisch verzinkt staal, en het bord is gemaakt van aluminium, dat verkregen wordt uit de fossiele grondstof bauxiet. Het winnen en verkrijgen daarvan heeft een grote impact op de lokale bevolking, en is heel belastend voor het milieu.
Het project
In het project ‘Duurzame haltematerialen’ zoeken we samen met onze leveranciers naar duurzame alternatieven om het gebruik van fossiele grondstoffen te verminderen. Daarbij kijken we naar de praktische toepasbaarheid en de stevigheid van de nieuwe materialen, en natuurlijk naar de reacties van de reizigers.
Bushaltebord en -paal van bamboe
Reuzenbamboe is heel sterk en groeit snel. De plant neemt CO2 op uit de lucht en stoot weer zuurstof uit gedurende zijn hele groei. Genoeg om de uitstoot bij het productieproces van plant tot bord te compenseren.! De grondstof is – in tegenstelling tot bauxiet – onuitputtelijk. De stam van bamboe wordt gespleten in lange ruwe strips die worden geschaafd, gedroogd en behandeld. Van deze strips wordt het plaatmateriaal gemaakt waaruit de borden worden gesneden.
Bushaltebord van rijstvlies en paal van biocomposiet
Rijstvlies is een restproduct dat vrijkomt bij de bewerking van rijst voor consumptie. Samen met een minimale hoeveelheid natuurlijk steenzout en minerale olie is het een nieuwe grondstof voor duurzame (verkeers)borden. De borden hebben niet alleen een gunstige CO2-footprint, maar zijn ook 100% circulair op productniveau; van een bestaand bord kan zonder enige toevoeging of degradatie van het materiaal gewoon weer een nieuw bord worden gemaakt! De eerste rijstvliesverkeersborden zijn in 2020 langs de Nederlandse snelwegen geplaatst. Op een aantal locaties langs de Groene lijn testen we de allereerste bushalteborden van rijstvlies.
De bushalteborden van rijstvlies worden bevestigd aan bushaltepalen van bermgras en gerecycled kunststof. Bermgras komt vrij bij het bermonderhoud van de Nederlandse infrastructuur. Het is in ruime mate voorhanden. Als het wordt omgezet naar compost, komen er veel broeikasgassen vrij. Combineer je bermgras als grondstof met harde kunststoffen, dan ontstaat een hoogwaardig profielmateriaal. Samen met OFN passen we het materiaal voor de eerste keer in Nederland toe op een bushalte. Het composiet bestaat voor 50% uit natuurvezels en voor 50% uit gerecyclede kunststof. De paal is 100% circulair, 50% biobased en dus voor 100% vervaardigd uit reststromen. Per kilogram biocomposiet materiaal wordt 1,8 kg CO2 vastgelegd.
Bij veertien verschillende haltes op de Groene lijn plaatsen we de twee types duurzame halteborden:
- Katwijk: Vuurbaakplein, Nieuw-Brittenburg, Jan Tooropstraat, Schorpioen
- Noordwijk: Parallel Boulevard, Vuurtorenplein, Picképlein, Gooweg
- Noordwijkerhout: Dijk en Burg, Nieuw Leeuwenhorst, Langelaan
- Lisse: Vreewijk, Sportlaan en Nassaustraat
Monitoren
De duurzame haltepalen en -borden zijn bewust in verschillende omgevingen geplaatst, bijvoorbeeld in de volle zon, langs de kust en in een boomrijke omgeving. Samen met onze leveranciers controleren we de komende tijd periodiek de staat van de borden. Zo weten we of het duurzame materiaal in de toekomst grootschaliger toegepast kan worden.
Help je mee om in Nederland bomen te planten?
Met de actie Samen voor Groen planten we bomen om jouw reis nog groener te maken.
Samen hebben we al
63.574
Bomen gespaard
(Wekelijks bijgewerkt)
Updates
-
18jun 2023
Nieuw mastmateriaal
Haltepalen van biocomposiet en Accoyahout zijn niet geschikt voor de buitenruimte; dat bleek uit eerdere pilots. De…meer informatie -
22jun 2022
Leerproces
De Groene lijn is een proeftuin; we onderzoeken en leren. Zo ook in het project van duurzame haltepalen en -borden. De…meer informatie -
07apr 2021
Vervanging van de masten
Bij vijf haltes worden in april 2021 de masten van de haltepalen vervangen. De masten van biocomposiet blijken niet geschikt…meer informatie -
31aug 2020
De palen en borden zijn geplaatst!
De haltepalen en -borden van bamboe zijn geplaatst. Ook de halteborden van rijstvlies en hun biocomposiet palen staan in de…meer informatie